Sunday, October 11, 2009




Setiap tahun, Royal Swedish of Science, Stockholm Sweden akan mengumumkan penerima-penerima Hadiah Nobel dalam bidang yang terpilih dalam Sains Tulen dan Sains Sosial. Masyarakat sains di seluruh dunia kebiasaannya tertunggu tunggu dengan pengumuman pemenang hadiah paling berprestij tersebut untuk mengetahui tokoh-tokoh penting yang tercatat dalam sejarah sains dan teknologi di atas sumbangan mereka terhadap ketamadunan manusia.


Tahun ini hadiah Nobel Fizik dikongsi bersama tiga saintis iaitu Charles Kuon Kao (warganegara China-England-Amerika), William Sterling Boyle (Kanada-Amerika) dan George Elwood Smooth (Amerika-Syarikat). Ketiga-ketiga mereka merupakan saintis yang bertanggungjawab dan berperanan penting dalam perkembangan teknologi maklumat moden. Media-media di seluruh dunia melaporkan bahawa ketiga-tiga ilmuan tersebut dikenali sebagai ‘pakar cahaya’ (Master of Light)


40 tahun dahulu, Kao membuat andaian bahawa gentian optik mampu menghantar maklumat dengan sangat pantas menghampiri kelajuan cahaya (halaju yang paling tinggi yang diketahui setakat ini). Banyak teknologi canggih yang kita nikmati di saat ini adalah hasil dari kemajuan yang datangnya dari teknologi gentian optik menggantikan logam kuprum yang digunakan meluas suatu masa dahulu. Peristiwa di seluruh dunia setiap hari dapat diketahui dalam masa yang singkat melalui internet merupakan nikmat yang diperolehi dari penemuan gentian optik.
Teknologi Gentian Optik


Boyle dan Smith menggunakan gentian optik dalam teknologi Charge-Couple Device (CCD). Teknologi CCD selalunya ditemui dalam kamera digital moden, di mana setiap gambar yang diambil dapat dilihat pada skrin kecil di bahagian kamera tersebut. Teknologi CCD ini juga kadang kala dikenali sebagi ‘mata elektronik’ (electronic eyes) yang membuka lembaran baru dunia fotografi dan perfileman. Bagi memudahkan pemahaman masyarakat umum, teknologi CCD ialah suatu cip semikonduktor yang boleh menyimpan cahaya sebagai data digital atau dikenali sebagai pixel untuk kegunaan digital kamera.


Boyle ketika ditemuramah oleh wartawan tentang perasaannya apabila mendapat khabar tentang penganugerahan tersebut menyatakan bahawa, beliau agak sangsi dengan panggilan telefon dari Sweden tersebut. “Saya belum minum kopi pagi ini, sebab itu saya agak sangsi ”. Ujar beliau yang telah berusia 85 tahun. Namun lama-kelamaan setelah diyakinkan tentang anugerah tersebut, beliau mula percaya yang ia merupakan satu kenyataan dan penghargaan atas sumbangan beliau.


Teknologi CCD
Bidang astronomi dan kosmologi juga dapat mengambil manfaat dari penemuan CCD ini. Teknologi CCD telah digunakan oleh teleskop angkasa Hubble untuk pemetaan dan pemahaman tentang alam semesta. Dengan penemuan teknologi CCD ini telesokop Hubble dapat mengambil gambar bintang-bintang, planet serta mencerap fenomena-fenomena astronomi di angkasa lepas. Kamera teleskop ini juga telah membuka jalan baru untuk manusia moden melihat peristiwa-peristiwa besar di sebalik kejadian alam semesta berjuta tahun yang lalu.
Tahniah dan terima kasih kita untuk ketiga-tiga saintis ini atas anugerah Hadiah Nobel Fizik 2009.


Biografi Ringkas
Charles Kuon Kao dilahirkan di Shanghai, China pada tahun 1933. Beliau memperolehi PhD dalam bidang kejuruteraan Elektrik pada tahun 1965 dari Imperial College of London. Kao memiliki kewarganegaraan China, Amerika dan England. Sepanjang kerjayanya, Charles Kao pernah memegang jawatan sebagai Pengarah Engineering of Standard Telecommunication Laboratories, Harlow, United Kingdom dan wakil Canselor Chinese University of Hong Kong. Kao bersara sejak tahun 1996 dan menetap di Happy Valley Hongkong.


Williard Sterling Boyle dilahirkan di Amherst, Nova Scotia, Kanada pada tahun 1924. Beliau menuntut di Universiti McGill, Kanada sejak Ijazah Pertama sehingga Doktor Falsafah (1950) dalam bidang fizik dari universiti yang sama.Boyle memiliki kewarganegaraan Kanada dan Amerika Syarikat. Beliau pernah memgang jawatan sebagai Pengarah Eksekutif Communication Sciences Division di Bell Laboratories, Murray Hill New Jersey Amerika Syarikat. Boyle bersara dari kerjayanya sejak tahun 1979 dan menetap di Wallace, Nova Scotia, Kanada.


George Elwood Smith berasal dari White Plains, New York Amerika Syarikat. Beliau dilahirkan pada tahun 1930 dan menraih gelaran PhD dalam bidang fizik pda tahun 1959 dari Universiti Chicago, Illinois AMerika Syarikat. Smith pernah memegang jawatan sebagai ketua VLSI Device Department, Bell Labs, di Murray Hills, New Jersey Smith bersara pada tahun 1986 dan menetap di Bernegat, New Jersey Amerika Syarikat.


Nota Editor//: Penulis kini menetap di Kanada dan blog beliau boleh dikunjungi di http://www.mundarmandir2.blogspot.com/

No comments: