Thursday, November 6, 2008

GENTLEMAN...



Di sini saya nk kongsi ttg peribadi seorang yang saya sgt kagumi..
dlm proses kita untuk melahirkn perwatakan islami..kdg2 contohnya juga lahir dari seorang yg scr hakikatnya tidak mmpunyai kfhmn deen ini...

saya sgt terkesan dgn seorg professor ini..dia adalh seorg yg non-muslim..
namun perwatakannya sgt halus..dia sgt menghormati org lain..tp hakikatnya dia adalah seorang specialist..
namun..saya yang dikira sbg jauh di bawah dr segi hierarki..hanya sbg houseman..dia masih mnghormati ..sehingga kan dia yang bukakan pintu dan mempelawa akk masuk dahulu..

setiap kata2nya penuh dgn kata2 yg memberangsangkn - kepada pesakit dan juga doktor2 HO.. sgt prihatin trhadp pesakit di bawah jagaannya..

kdg2 ini tidak kelihatan pada saudara seislam kita..perwatakan yang kdg2 kita bawa tidak menunjukkan keindahan islam..

ssungguhnya islam ini sgt mementingkn akhlak yang baik dan terpuji..
RAsulullah yang tercinta mempunyai akhlak yang amat terpujji..

sedih juga apabila mmkrkn kdg2 org2 islam yang tidak memahami hakikat ini..mrk menganggap bhw yg islamik itu bergantung kpd betapa byknya ibadah / atau pakaian semata --> dan disempitkan lagi dgn kopiah/songkok bagi lelaki & tudung labuh /jubah bagi perempuan..namun dari segi syakhsyiah nya krg di ambil kira

saya bukanlh org yg sesuai utk berckp ttg syakhsyiah.. jauh sama skali..
tp saya sgt tertawan dgn kebaikan perwatakan professor itu..& sedih bila mmkrkn bahawa seorang yg sebaik ini tidak nmpk akan kebaikan islam..

sekiranya dia mengetahui hakikat islam sbg agama yang penuh dgn kehormatan, kelembutan dan keindahan nescaya dia akan juga tertarik..

namun di sekeliling kita, tidak byk yg dpt mmberi contoh yg sbnrnya...

wallahu'alam. .

3 comments:

Ibnu Muhammad said...

...itulah permasalahan Islam yang sebenarnya.. Ummat Islam tidak praktikan Islam dalam kehidupan.. Kita bukan kehilangan Doktor Islam, kekurangan masjid, kering buku-buku agama.. TETAPI kita kehilangan ISLAM dalam kehidupan..

AZHANI said...

tapi walaupun kita yg mnyedari akan hakikat itu pun msh ssh utk melaksanakannya..smoga Allah memberi kekuatan kpd kita smua i.Allah

Anonymous said...

sungguh irony bukan? err...seorg kafir yg ber'syaksiah' islamiyyah dan seorg muslim yg bperwatakan syaksiah yg tidak menggambarkan keindahan islam. erkk!!! org kafir mempromote islam. org islam berlagak megah dgn perwatakan kafir...bagaimana ini??? kita mgkn sedar akan hal ini, namun tak ramai yg faham...bagi yang faham, kekadang tiada amal pula yg lahir. arghh satu masalah lagi.

sungguh saya mengerti kini, kenapa mahal benar mahar ke syurga Allah itu.