Friday, November 7, 2008

PROSES

it has almost been 7 years since we have entered the higher institute..2 years of matriculation & 5th year of undergraduate..

and that's how it is..our life..our kehidupan..stlh habis sistem persekolahan ..kita mengorak langkah ke institusi yg lebih tinggi..sehingga akhirnya kita akan 'graduate'..

Namun di sini apa yang hendak saya tekankan ialah proses di mana drp seorang pelajar kepada seorang graduan..
kalau kita ambil sistem medical school...the process takes about 6-7 years..mgkn course lain tempohnya berbeza..
the process yg saya maksudkn di sini adalah bermaksud utk melengkapkn diri kita sehingga berkelayakn utk menyandang jawatn yg ditugaskan nanti..spnjg kita berada di institusi pendidikan itu merupakan tempoh dimana kita diproses..

Sekiranya kita gagal utk melalui proses ini dengan sebaiknya...kita gagal utk mndpt sijil @ trpksa samada mengulangi subjek itu @ extend ..dlm ertikata lain ..kita belum blh graduate.. & with that thought & understanding in mind.. maka bersungguh2lah para siswa& siswi menelaah pelajrn mrk..

Di sini ingin saya kaitkn pula dgn satu lagi proses yg tidak kurang pentingnya..
proses inilah yg diambil mudah & sering dilupakan oleh ramai orng..trmsklh diri ini..
ingin saya ingatkan bhwsanya kita juga berada dlm sebuah lg institusi pendidikan..iaitu pendidikan tarbiyyah..

Dan proses yg saya maksudkn td adalah proses utk pendidikan tarbiyyah..

sepertimana kita mempunyai silibus & juga lecturers..& ..menelaah peljaran & juga praktikalnya utk institusi pendidikan skrg..begitu jua utk pendidikan tarbiyyah..
objektif sistem ini adalah utk mendpt redha Allah..syllabus nya trmaktub dlm Al-Quran& sunnah..lecturers nya adalah murabbi..& naqib/ah..

Proses ini sgt penting bagi memastikan kita benar2 memahami tugas kita sebagai seorang Muslim..hamba Allah. supaya kita dpt dibekalkn dgn ilmu, akhlaq & juga ukhuwwah..demi mnjayakn misi kita yg sebenar..tp ini tidak bermakna sekadar mngharap dari utk diberi..seharusnya..kita mengejar & mencari bekalan ini..& sentiasa ingat bahawa kita berada dlm proses Tarbiyyah.

Proses ini memerlukan hati & iman yg bersih..kesungguhan & komitmen yg tinggi..& kerana sesungguhnya proses ini akan berlangsung sehingga ke akhir hayat..long life education..

tapi..apakah kita benar2 memahami hakikat ini? adakah kita telah benar2 meletakkan diri kita utk diproses sepenuhnya?

sesungguhnya ini adlh peringatn buat diri sndri yg sering kelalaian..
Wallahu'alam..

2 comments:

Anonymous said...

...proses vs program.

sepanjang tempoh pembelajaran, dari sewaktu mengenal a, ba, ta sehingga mampu mengarang bicara, semua ini merupakan proses yg dilalui dalam program yg telah disusun. ramai yang memasuki institut pengajian tinggi, namun tak semua yang akan graduate darinya. semua orng ke kelas, namun tak semua lulus periksa. kenapa? kerana program dilalui tanpa proses mengiringi. sekiranya ke kelas, tetapi tidur, apakah input yg diperolehi? program disusuri, namun tiada proses dialami. proses ini hanya dalam diri setiap individu. tiada siapa dapat memproses diri org lain jika tiada kemahuan dalam diri. sesiapa dapat melalui program. biar berjuta program yg dihadiri, tapi jika tiada proses dalam diri, maka tiadalah perubahan yg dihajati. proses dan program perlu ada bersama barulah kesan tarbiyyah yg dilalui terzahir dari diri.

proses vs program...mgkn akak dapat huraikan lg...

AZHANI said...

bagi akak, ramai yang begitu tekun mengikuti program2 yang diaturkan..tapi tidak ramai yang cuba yang mendalami "proses" yang sedang berlaku..wallahualam