Tuesday, December 9, 2008






Pengorbanan...sacrifices
...
Apakah yang dimaksudkan dengan pengorbanan? Dan sekiranya kita mengetahui definisinya..adakah sebenarnya kita mampu untuk berbuat demikian?
Sesungguhnya mengetahui sesuatu perkara itu bukannya bererti mampu untuk membuatnya.

There is a big difference in fact, between knowing and doing. I feel it very much so as we enter into the real world.

When we were younger,as children, we have been taught with so many knowledge that in truth, is very much applicable within our everyday life.

Kali ini, hari raya korban di sambut di hospital..di dewan wad bersalin. To be exact, the screening center, whereby i have to screen all the new patients coming to the Obstetrics department.

I didn't mind it very much initially, but eventually as i heard the azan from the television, it tugged my heart...and at the time i had a realization, that i'm in fact working on a day of eidul celebration..As patients began to pour in the ward, with some of them dressed in their raya costume, i became more disheartened..especially when they really did begin to pour in.

Then it became so hard as to become 'ikhlas' in your work..whereby the sincerity can be reflected in how you well you do your work. Instead of being garnished with sabar, I on the other hand, had nurtured inside of me a feeling of disdain towards the patient.

I do feel so much disappointed in myself as this is infact a trial from Allah especially since one claims oneself as to wanting to be His true servant.

Konsep tarbiyyah yang dulu saya fahami adalah di antaranya untuk mewujudkn sikap saling menyayangi di antara insan...sikap untuk berkorban ..untuk melahirkan insan yang mempunyai sifat sabar...

Akan tetapi, apabila diuji dengan keadaan di mana sikap2/sifat ini diperlukan ...namun saya tewas..menunjukkan betapa jauhnya lagi perjalanan saya dalam memperbaikkan diri ini.

Di sini lah akan diuji samada apa yang kita ketahui selama ini dapat dilaksanakan atau tidak.

Many a times during oncalls especially, with the sleep deprivation and awakened from sleep (if able to sleep that is), i would get cranky towards the patient. Yesterday was one of the busiest days ever, with almost 40 patients totalling up that day.

Ada kalanya, pesakit2 muncul 8 orang serentak..dan pada masa itu saya seorang sahaja yang ada untuk 'cover' kesemua patient itu. Dan yang lebih mengujikan adalah apabila kesemua nya muncul pada 2:00 AM - 3:00Am...

Pada tika itu, saya tidak lagi mampu untuk 'mentarbawikan' suasana...untuk mengikhlaskan pekerjaan itu lillahita'ala..
pada tika itu..apa yang dapat fikirkan adalah..'sudah''..cukuplah dulu..dan segala perkara yang negatif mula bermain di fikiran..

Apabila kita muhasabah kembali, di manakah kefahaman kita terhadap - mengorbankan masa, harta dan jiwa.

Sesungguhnya 'pengorbanan' itu adalah suatu perkara yang mulia untuk dilaksanakan..dan sangat beruntung sekiranya seseorang itu mampu untuk melaksanakannya dengan penuh keikhlasan..

Dan di sini saya mula 'appreciate' betapa banyaknya pengorbanan yang telah dibuat oleh semua pihak demi menjaga kebajikan kita semua..

Mungkin apabila kita melihat mereka yang tugasnya menyapu sampah..menghantar pos...mengajar kita ketika kecil..mengasuh kita..ibu bapa dengan penuh kasih sayangnya..guru dengan dedikasinya..askar2 dengan penuh semangatnya..polis dengan kecekapannya...sehinggalah para ulama'/pemimpin..yang mencurahkan tenaga fikiran untuk menguruskn kehidupan kita...
Demikianlah hidup kita sememangnya 'dipenuhi' dengan pelbagai 'pengorbanan' yang telah dicurahkan oleh pelbagai insan yang kebanyakannya tidak kita hargai...

Seharusnya kita juga rela untuk berkorban 'dengan penuh keikhlasan..dengan perasaan untuk berubudiyyah kepada Allah...Semoga Allah memberi kekuatan kepada kita semua untuk menjadi insan2 yang sentiasa berkorban fi sabilillah..

2 comments:

Anonymous said...

akak, sedih baca entri akak kali ni. kak hani, saya yakin akak dah buat yang terbaik, insyaAllah.

AZHANI said...

i.Allah..doakan ye..korang kena buat preparation utk hadapi benda2 camni awal2..ukhuwwah itu sangat penting..supaya suasana utk membina sentiasa ada